En djupdykning i folkhögskolans demokratiuppdrag

IMG_5344Den 16-18 mars höll Sara från DemokratiAkademin i en kurs med titeln ”Vad håller vi egentligen på med?” under SFHL:s (Svenska Folkhögskolans Lärarförbund) utbildningsvecka på Djurönäset i Stockholm. Syftet med kursen var att etablera en samsyn på folkhögskolans demokratiuppdrag. Deltagarna var en grupp folkhögskollärare från olika delar av landet samt representanter från SFHL:s styrelse,  och det blev tre dagar fyllda med intressanta diskussioner, övningar och vridande och vändande på uppdraget.

Med blandade metoder såsom dialogcaféer, dramaövningar, workshops och gruppdiskussioner diskuterade lärarna bland annat vad en folkhögskollärare är, utbildningsformens historik och särart, folkhögskolans roll i lokalsamhället, folkhögskolan somIMG_5372 grogrund för engagemang och självkänsla, och hur folkhögskolan kan verka mot antidemokratiska krafter. Lärarna fick också tillfälle att analysera den egna verksamheten utifrån pedagogiskt förhållningssätt, jämlikhet och deltagarinflytande, och fick praktiska tips och metoder för att ha effektiva och demokratiska klassråd och elevråd. Utmaningar inför framtiden identifierades och lärarna hade många idéer kring hur dessa skulle mötas. Kursen utgick dels från de direktiv som folkbildningen har att arbeta efter och dels från lärarnas erfarenheter från och tankar kring sin egen verksamhet.

DemokratiAkademins nätverk har sitt ursprung i folkbildningen, och därför är vi stolta och glada överatt få vara med och sätta ord på och vidareutveckla folkhögskolans viktiga demokratiska uppdrag, som går från de samhälIMG_5359lsövergripande målen till den enskilde deltagarens livsresa. Ett som står klart efter dessa dagar är att folkbildningen behövs, kanske mer än någonsin! Efter att ha träffat dessa engagerade, öppna och nytänkande lärare ser vi framtiden an med hopp och nyfikenhet.

Vill din folkhögskola samarbeta med DemokratiAkademin? Läs gärna mer här eller kontakta oss!

Speak Your Mind

*